World Usability Day, 14. Nov. 2019

Workshops

Am diesjährigen WUD darfst Du als Teilnehmer auch aktiv werden. Zum Beispiel an einem von vier kurzen Workshops, die parallel zum Vortragsprogramm stattfinden. Die Workshops sind im Ticketpreis enthalten, und müssen nicht zusätzlich bezahlt werden.

Einige der Workshops überlagern sich mit dem Vortragsprogramm.

Programmübersicht als PDF (240 kB)  |  Infos zur Anreise

08:30-09:15, auf Deutsch
Roland Siegenthaler, Echt Praktisch

Reden ist Silber, Zeichnen ist Gold.

Du kannst nicht zeichnen? Das macht nichts! Denn um Deine Idee mit der Welt zu teilen musst Du keinen Michelangelo hinlegen. In diesem Workshop lernst Du, wie man mit der richtigen Einstellung, ausgewählten Profi-Stiften und ein paar Tricks tolle Zeichnungen erschafft. Problemlos wirst Du nach diesem Workshop Deine User-Journeys von Hand zeichnen und mit Stolz präsentieren!

Roland ist als Visual Thinker und Storyteller mit seiner Firma Echt Praktisch vielen Schweizer UXern durch seine Workshops und Visualisierungen am WUD bekannt.

Dieser Workshop findet am frühen Morgen, vor dem Vortragsprogramm, statt.

AUSGEBUCHT
Figuren, gesketcht von Roland Siegenthaler

11:30 – 12:45, auf Englisch
Daniela Eichhorn, tutti.ch; Yanira Gonzales, Tamedia

Power to the People – Everyone is Responsible for Great UX

Power to the People

UXers across all kinds of companies face a similar challenge: UX is often understaffed
and is therefore set up as a service to the product team. Not being an integrated part of the team, UX often has limited impact and needs to invest a lot of energy to convince other stakeholders and to justify their work. Also it is likely to create a bottleneck for development and implementation, which in turn can lead to decreased acceptance.

The future we want is that everyone understands the importance of good UX and can act in a user-centered way. This means that UX is not provided as a service by “the UX team”, but that designers, engineers and product owners are enabled to work in a user-centric way without constantly depending on input from a third party. In order to achieve this, we must create awareness for the importance of a well-managed user experience and provide the team with the necessary tools and knowledge.

We believe that this will lead to more efficiency, less resistance, and more resources for UX. All in all, we will get more stuff done for our users. We are currently working on a program at tutti.ch & Tamedia to empower teams to work in a user-centered way. With this workshop, we encourage other UXers to take on this challenge in their companies. Today, we will not be able to solve the whole problem – this will take more time and it will be a learning process within each company or team. However, we believe that we can use participants’ experience to collect ideas and inspiration of how we can tackle this problem in the future – starting to design for the future we want.

Daniela is UX Researcher at tutti.ch. As a behavioral economist, she is passionate about understanding human behavior and decision making. And Daniela is  just as passionate about plants and pilates.

Yanira is a Teamlead of UX Research at Tamedia. She likes hot summer days, unicorns and GinTonic. At Tamedia you’ll find her advocating for the users with the goal of building best-of-breed products giving their users a delightful user experience.

Workshop findet parallel zu den CPUX-F Prüfungen und den Vorträgen „Stop complaining – start acting“ und „Vertrau mir! – UX Design für KI“ statt.

 

AUSGEBUCHT

14:00-15:30, auf Deutsch
Remo Bebié Gut u. Corinne Reutimann, Die Ergonomen Usability AG

Using Behavioral Economics to Solve Climate Challenges

Strauss Taktiker

Für einige ist Verhaltensökonomie ein Buzzword, für andere ein angestaubter, wissenschaftlicher Begriff. Aber was bedeutet Verhaltensökonomie eigentlich genau? Und vor allem: wie kann sie in der Produkt-Entwicklung dazu beitragen, bessere Produkte zu entwickeln?

Im interaktiven Workshop machen wir die grundlegenden Ideen und Konzepte der Verhaltensökonomie für Teilnehmer zugänglich, so dass sie die Disziplin zur Bereicherung und Verbesserung ihrer Produkte nutzen können. Teilnehmer lernen Schlüssel-Heuristiken und kognitive Verzerrungen sowie deren Anwendung auf konkrete Touchpoints. In einer konkreten Aufgabe wenden sie Erkenntnisse aus der Verhaltensökonomie im Kontext von User Experience oder Produktdesign an.

Remo  und Corinne arbeiten bei Die Ergonomen Usability in Zürich im Gebiet der Usability und Verhaltensökonomie.

Workshop findet parallel zu den Vorträgen „Future of information displays“, „What dougnuts teach us about design“ und „Design for sustainability“ statt.

16:00-17:00, auf Englisch
Diana Balzarini; Jacqueline Adriano

There Is No Planet B – Building a Sustainable Mindset

In the last few years we have seen a dramatic climate change in our world: environment, weather, our lives, everything is affected. How can we help slow down this exponential change? Now more than ever we need a shift in our society and our behaviours if we want to make an impact.

The good news is that UX will play a pivotal role in creating more sustainable behaviors.

With the support of UX principles and examples from the industry, we would like to explore the possibility of finding easy solutions to create sustainable habits that people can start adopting and using on a regular basis.

We propose to hold a workshop that will challenge participants to adapt these principles with the goal of coming up with as many meaningful contributions to this issue as individuals, and as an industry.

How can we help build a better sustainable mindset among our communities?

One of the purposes of UX is to increase convenience and experience when using a service. When applied to sustainability, this principle can be used to discover simple and effective ways to become more sustainable in our daily lives. If something is easy, convenient and pleasant to do, people are more likely to adopt it.

During the workshop, we would like to drive the participants to find suitable solutions through time-boxed exercises and make a practical difference with our daily jobs to one of the biggest problems of our time.

Diana is a Senior Experience Designer with a background in diverse areas of experience and interaction design. Passionate about design and photography, she loves spending her time outdoors, exploring our beautiful world and making new experiences.

Jacqueline is a Product designer with a background in e-commerce, fintech and complex trading platforms. She is passionate about skiing off-piste, mindfulness and spending time in nature.

Workshop findet parallel zum Vortrag „Our eternal (digital) afterlife“ und dem Tagesrückblick statt.

Sponsoren 2019

Unsere Sponsoren helfen uns, die Preise für die Teilnehmer günstig zu halten. Im Namen der UX Schweiz Community: Ein ganz herzliches Dankeschön!

Optionen und Kontakte zum Sponsoring

Platin

ELCA ist Platinsponsor des WUD 2019

Gold

Die HSR ist Goldsponsor des WUD
Zühlke unterstützt den WUD 2019 als Goldsponsor.
Ergon ist Goldsponsor des WUD 2019

Silber

Ergosign ist Silber-Sponsor des WUD 2019
Sherpany ist Silber Sponsor des WUD2019

Bronze

viu ist Bronze-Sponsor des WUD 2019
Designerdock ist Bronze-Sponsor des WUD 2019
AdNovum ist Bronzesponsor des WUD 2019
Atfront ist Bronze-Sponsor des WUD 2019
echt praktisch ist Bronze-Sponsor des WUD 2019

Weitere Sponsoren

Zürich Tourismus sponsort die Reise und Unterkunftskosten von unserer externen Speakerin Alberta Soranza
rosenfeld sponsert Bücher
Swiss Association for Quality
avl-dolmetscher unterstützen den WUD 2019 mit einem Rabatt.